Ensiaputaitojen merkitystä etätyössä ei aina ymmärretä

Koti on yksi vaarallisimmista paikoista. Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajan huolehtimaan turvallisista työolosuhteista. Silti etätyöläinen jää usein vaille ensiapukoulutusta.

Kun työ sijoittuu esimerkiksi tehdasympäristöön tai siihen liittyy raskaita koneita, on itsestään selvää, että työntekijöille tarjotaan ensiapukoulutusta.

“Työelämän lainsäädäntö velvoittaa työnantajan huolehtimaan turvallisista työskentelyolosuhteista”, sanoo ensiavun asiantuntija Maarit Kuja-Kanto Punainen Risti Ensiavulta.

Ensiaputaitoiset huomioidaan myös työsuunnittelussa, sillä käytännössä jokaisessa riskialttiina pidetyn työn työvuorossa ja -pisteessä tulisi olla vähintään yksi ensiaputaitoinen henkilö.

“Mutta tilastollisesti tarkasteltuna koti on ihmiselle se kaikista vaarallisin ympäristö. Tästä huolimatta etätyöläisen ensiapukoulutus usein unohtuu.”

Turvapaikasta turmapaikaksi

Koti mielletään helposti turvapaikaksi, joka on kaukana kaikesta pahasta.

“Todellisuudessa tapaturmat ovat Suomen neljänneksi yleisin kuolinsyy. 80 prosenttia niistä tapahtuu joko kotona tai vapaa-ajalla ja kaikista eniten ihmisiä loukkaantuu juuri kotitapaturmissa.”

Kuja-Kanto on itsekin hybridityötä tekevä tietotyöläinen, joka on huomannut työpäivien kiireen lisäävän onnettomuusalttiutta.

Palaveriputkien venyessä, töiden kasautuessa ja taukojen lyhentyessä tarkkaavaisuus saattaa herpaantua.

“Esimerkiksi kiireessä ruokaa laittaessa voi syntyä palovamma tai veitsellä leikataan sormeen. Samoin tietokoneen laturin johtoon on yllättävän helppo kompastua.”

Lisää hyvinvointia – tuottavuutta unohtamatta

Ainakaan vielä toistaiseksi työlainsäädäntö ei varsinaisesti tunne etätyön käsitettä eli lakia sovelletaan, kuten parhaaksi katsotaan, myös työympäristön turvallisuuteen liittyen.

Kuja-Kanto kuitenkin kannustaa sekä työnantajia että etätyöntekijöitä miettimään ensiapuun liittyviä asioita.

“Oikeaoppinen ensiapu kotona työpäivän aikana sattuneessa tapaturmassa voi lyhentää sekä toipumisaikaa että vammasta johtuvan sairauspoissaolon kestoa”, hän muistuttaa.

Lisäksi se saattaa säästää työntekijän lääkärikäynniltä kokonaan.

Ensiapu on elämäntaito, josta hyötyy lopulta koko ympäröivä yhteiskunta.

“Kun henkilö on koulutettu antamaan ensiapua ja uskaltaa auttaa, tulee mistä tahansa ympäristöstä näiden taitojen myötä myös muille hieman turvallisempi.”

Ensiaputaitoja etänä opiskellen

Punaisen Ristin ensiavun koulutusohjelmien mukaisia ensiapukursseja suorittaa vuosittain noin 100 000 henkilöä.

“Meillä on vuosikymmenien kokemus ensiapukoulutuksesta ja tiedämme, mitkä ovat esimerkiksi eri työnkuvia ajatellen oleellisimpia ensiaputaitoja”, Kuja-Kanto mainitsee.

Etätyöläiselle Kuja-Kanto suosittelee SPR Hätäensiapukurssia, joka varsinaisten ensiaputaitojen opettamisen lisäksi ohjaa kiinnittämään huomiota työympäristön turvallisuuteen ja tapaturmien ennaltaehkäisyyn.

Kurssimuotoon liittyen vannoutuneille etäilijöille on iloisia uutisia.

“Perinteinen tapa on tietysti opettaa ensiaputaitoja niin sanotusti kädestä pitäen. Mutta Punainen Risti Ensiapu tarjoaa myös täysin etänä toteutettavia kursseja.”

Lisätietoja:

Punainen Risti Ensiapu

Maarit Kuja-Kanto, ensiavun asiantuntija, maarit.kuja-kanto@punainenristiensiapu.fi
Puh. 040 128 5976

Anne Pellinen, toimitusjohtaja, anne.pellinen@punainenristiensiapu.fi